خانه / مقالات / تکنیک‌های نور پردازی در عکاسی

تکنیک‌های نور پردازی در عکاسی

Lighting technique
Lighting technique

مقاله تکنیک‌های نور پردازی در عکاسی :

در سایت دانلود مقاله با توجه به درخواست برخی دوستان علاقه مند به عکاسی یک مقاله اختصاصی را تقدیمشان میکنیم این مقاله یک راهنمای وب جهت ایجاد تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی میباشد و موارد استفاده آن میتواند در اتلیه‌های عکاسی , فیلم‌های سینمایی , مستند سازی‌ها و مجلات نیز استفاده گردد.

قبل از هر چیز در مورد اجسامی‌که می‌خواهیم عکس بگیریم صحبت می‌کنیم.سوژه‌هایی که مورد نظر شماست خارج از دنیای رنگها نیستند و ترکیب رنگها در کنار هم، عکس را پر از زیبایی و جذابیت می‌کند.ولی بحث ما ترکیب نیست و خود رنگ جهت نورپردازی برایمان مهم است به نظر شما رنگ سوژه چقدر در نورپردازی تاثیر گذار است؟ آیا می‌توان برای رنگهای متفاوت شرایط یکسان در نظر گرفت؟جواب منفی است دوستان. شما نمی‌توانید برای یک گربه سیاه و یک خرگوش سپید یک شرایط را در نظر بگیرید .

زیراتصویر یا بسیار روشن خواهد شد و یا بسیار تیره و یا خاکستری .. پس ما نیازمند به پدیده نورسنجی هستیم و سپس نورپردازی .

وقتی بتوانیم نور را خوب و به جا بتابانیم سفیدی‌ها به معنای واقعی سپیدند و سیاهی‌ها همیشه و درست و سیاه میباشند و اجسام رنگی رنگ طبیعی خود را دارند و حتی خاکستری نخواهند بود.

سیستم داخلی دوربین سعی می‌کند با طیف ۱۱ درصد نورسنجی کند که نتیجه عکسی تیره و خاکستری است .

    چرا نورپردازی می کنیم؟

برای حل مشکل باید دیافراگم را تغییر دهیم . یعنی بعد از نورسنجی برای اجسام سفید و منعکس کننده دیافراگم را یک گام بازتر و برای اجسام مشکی و جذب کننده دیافراگم را یک گام بیشتر ببندیم تا عکسهای ما در نورپردازی موجب مشکل نشوند . این روشی است برای تمام روشهای نورپردازی…

  سایه ها :

 

چرا عکسهای ما با عکسهای عکاسان حرفه ای تفاوت دارد؟وقتی تمام لوازم نور پردازی را در اختیار داریم، چرا عکس‌های ما با عکس‌هایی که در نت یا مجله مشاهده می‌کنیم، فرق دارد؟ آیا این عکس‌ها ویرایش شدند؟

به راستی اینطور نیست ، تنها تفاوت شما و عکاسان حرفه ای استفاده بهینه از نور است . نور خالق سایه‌هاست و سایه‌ها رمز زیبایی تصویر‌ها هستند و تصویر نتیجه خلاقیت، شناخت و علم عکاس می‌باشد.

سایه‌ها به شدت به فضای حسی نور پردازی کمک میکند . در اینجا به دو نوع سایه بسنده می‌کنیم .

سایه پیوسته (attached Shadow) و سایه افکنده (cast shadow).

در اتاق آتلیه وقتی سوژه روبروی نور است، بخشی از آن درتاریکی قرار میگیرد و سایه پیوسته ایجاد میکند و وقتی سوژه بین نور و دوربین قرار میگیرد، یعنی وقتی نور اصلی از پشت سوژه یا با زاویه بازتری تابیده می‌شود سایه افکنده ایجاد شده است . شناخت این دو روش به راحتی کمکی خواهد بود برای روشهای نورپردازی که در آینده قرار است صحبت کنیم .

   کیفیت :

کیفیت در نورپردازی به دو نوع سخت و نرم تمسیم می‌شود . وقتی نور سخت و نرم را بشناسیم در واقع کیفیت نورپردازی خود را بالا برده ایم . در نور سخت از نور شدیدتری استفاده میکنیم

در این حالت سایه‌های ایجاد شده کاملا مشخص و تند هستند و بافتها و کناره‌های تیزتری ایجاد می‌شود.

در نور نرم، نورها به وسیله تجهیزاتی، پخش شده و شدت نور نرم و ملایمتر است و تضاد بین نور و سایه لطیف و ملایم است .

مثلث نوردهی :

Lighting technique
Lighting technique

آقای برایان پترسون در کتاب خود بنام ” مفاهیم نوردهی ” از سه فاکتور اصلی نوردهی تحت عنوان ” مثلث نوردهی ” نام می‌برد

 

این سه فاکتور اصلی عبارتند از :

  • حساسیت ( ISO ) : میزان حساسیت حسگر دوربین به نور
  • دیافراگم : میزان گشودگی روزنه عبور نور
  • سرعت شاتر : زمان باز بودن پرده شاتر دوربین
نکته مهم : تغییر در هر یک از فاکتورهای فوق بر روی فاکتورهای دیگر اثر می‌گذارد . بدین معنی که نمی‌توانید یکی از فاکتورها را بدون توجه به بقیه فاکتورها در نظر بگیرید .

تشابه :

win
win
در این مثال دیافراگم اندازه پنجره می‌باشد . هرچه اندازه بزرگتر باشد نور بیشتری وارد اطاق می‌گردد . سرعت شاتر همان مدت بازبودن پنجره است . هرچه زمان باز بودن بیشتر باشد نور بیشتری وارد اطاق می‌شود . در همین حال تصور کنید شما در این اتاق بوده و عینک آفتابی بر چشم دارید . در این حالت حساسیت چشمان شما به نور ، کم می‌باشد .

راههای مختلفی برای افزایش نور اطاق وجود دارد . شما می‌توانید زمان باز بودن پنجره را افزایش دهید(سرعتهای پایین شاتر )یا اندازه پنجره را ا فزایش دهید ( دیافراگم بازتر ) یا عینک آفتابی خود را بردارید(.حساسیت بیشتر)

تسلط بر تکنیک نوردهی مستلزم صبر و کسب تجربه می‌باشد . توجه داشته باشید که تغییر هریک از فاکتورهای نوردهی نه تنها بر نوردهی تصویر بلکه بر جنبه‌های دیگر آن نیز اثر می‌گذارد (تغییر دیافراگم باعث تغییر عمق میدان ، تغییر حساسیت باعث تغییر نویز تصویر و تغییر سرعت شاتر باعث تغییر نحوه ثبت سوژه‌های متحرک میگردد).

    تراز سفیدی :

white balance
white balance

بعنوان مثال ، نور نیمه روز نسبت به نور اوایل روز یا نور غروب هنگام بسیار به نور سفید نزدیک تر می‌باشد . در این جدول با برخی از منابع نور و دمای رنگ آن‌ها آشنا می‌شوید :

در حالت معمولی ، چشم انسان اختلاف منابع نوری مختلف و دماهای متفاوت رنگی را جبران می‌کند . اما دوربین‌های عکسبرداری دیجیتال به یک مرجع سفید رنگ نیاز دارند . سپس می‌توانند بر اساس این مرجع سفید رنگ بقیه رنگ‌ها را محاسبه کنند

بعنوان مثال : اگر نور‌هالوژن بر یک دیوار سفید بتابد رنگ دیوار به سمت زرد گرایش خواهد داشت در صورتی که دیوار باید سفید باشد . بنابراین اگر دوربین بداند که دیوار باید سفید باشد ، آنگاه تمام رنگ‌های دیگر را جبران کرده و دیواربه رنگ سفید ثبت می‌گردد . این عملکرد را ” تراز سفیدی ” یا White Balance می‌نامند .

بسیاری از دوربین‌های عکسبرداری دیجیتال دارای عملکرد تراز سفیدی اتوماتیک می‌باشند که در این حالت دوربین تمام رنگ‌های موجود را در نظر گرفته و بهترین تراز سفیدی را اعمال می‌کند .

اما سیستم‌های اتوماتیک اغلب فریب می‌خورند بخصوص هنگامی‌که منابع نوری متعدد و متفاوت در صحنه حضور داشته یا هیچ مرجع سفید وجود نداشته باشد .

بسیاری از دوربین‌های دیجیتال امکان استفاده از تنظیمات آماده تراز سفیدی مثل هوای ابری ، فلاش ، نور فلورسنت ، نور روز و غیره را به کاربر می‌دهند . در دوربین‌های پیشرفته تر می‌توانید تراز سفیدی را به کمک یک مرجع سفید رنگ خارجی مثل مقوای سفید بصورت دستی تنظیم کنید و نتایجی بسیار بهتر بدست آورید.

دیافراگم:

میزان گشودگی توسط پره‌هایی که مشابه مردمک چشم می‌باشند ، تعیین می‌شود . میزان دیافراگم بر میزان نور و عمق میدان وضوح تاثیر می‌گذارد . همانند سرعت‌های شاتر متوالی ، دیافراگم‌های متوالی ، میزان نور ورودی را نصف میکنند.برای این منظور ، دیافراگم قطر روزنه را با ضریب ۴/۱ کاهش  میدهد بنابر این مساحت روزنه در هر عدد متوالی نصف خواهد شد.

کنترل کنتراست در عکاسی دیجیتال :

در بیشتر دوربین‌های دیجیتال تنها ۵ گام محدوده دینامیکی در اختیار شماست . بنابر این مجبورید برای بهره برداری بهتر از این محدوده کوچک ترفندها و روشهایی را بیاموزید . در این مقاله ترجمه شده فصد داریم به بررسی چنین روشهایی بپردازیم .

همانطور که می‌دانید، محدوده دینامیکی، عبارت است از محدوده بین بیشترین و کمترین نورقابل ثبت در یک عکس توسط دوربین  تراشه تصویر یا فیلم و اسلاید  که به واحد گامهای نوری استاندارد دوربین  EV بیان می‌شود .

محدوده دینامیکی چشم انسان بین ۹ تا ۱۱ ، دوربین فیلمی‌بین ۷ تا ۹ و دوربینهای دیجیتال معمولی و اسلاید بین ۵ تا ۷ می‌باشد . در شرایط نوری خاص که تضاد بین روشنایی نواحی مختلف تصویر زیاد باشد، انتخاب تنظیمات نوردهی صحیح، باعث می‌شود تا بتوانیم از محدوده دینامیکی دوربین خود، بهترین استفاده را نموده و به ثبتی موفق دست یابیم .

    آشنایی با نوردهی :

یکی از مثال‌هایی که به تازگی با آن آشنا شدم این بود که تصور کنیم سیستم نور دوربین ما،مانند آفتاب گرفتن است . همه ی ما دوست داریم پس از آفتاب گرفتن رنگ پوستمان زیبا باشد اما در بسیاری از مواقع پوست ما می‌سوزد،یک نوردهی مناسب باعث گرفتن یک عکس زیبا  رنگ پوست زیبا می‌شود و یک نوردهی نا مناسب باعث سوختن و از بین رفتن عکس  می‌شود .

 

در این مثال پوست ما و حساسیت آن نسبت به نور خورشید شبیه به همان iso دوربین ماست،پوست بعضی از انسان‌ها نسبت به بقیه حساس تر است .

 

سرعت شاتر در این مثال تشبیه شده به مدت زمانی که ما زیر آفتاب سپری می‌کنیم . هرچه بیشتر زیر آفتاب بمانید شانس بیشتری برای رسیدن به یک رنگ پوست زیبا خواهید داشت،البته نباید فراموش کرد زیاده روی در این کار موجب سوختن پوست شما خواهد شد  چیزی شبیه به همان نوردهی زیاد یا Over Exposed در عکاسی .

 

همچنین ببینید

ieltsbook

دانلود کتاب Cambridge IELTS 10

آیلتس آیتلس از اینرو شناخته شده میباشد که در حال حاضر یکی از معتبر ترین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *