خانه / اخبار / پزشکی / فرمول استراحت در روز تعطیل

فرمول استراحت در روز تعطیل

relaxation-formula
relaxation-formula

فرمول استراحت در روز تعطیل :

 

نمیتوان منکر این مساله شد که باد بهاری کوله باری از سلامتی و نشاط را از این سو به آن سو می‌برد,اما تجربه نشان می‌دهد بیش از نیمی‌از افراد با اختلال بر هم خوردن ساعت فیزیولوژیکی بدن در روز‌های بهاری  دست و پنجه نرم میکنند.
اگر شما هم جزو آن دسته ار افرادی هستید که خواب آلودگی یا بی خوابی‌های گاه و بی گاه دارید و زندگی عادیتان را تحت الشعاع قرار داده است,باید بدانید تنها راه چاره آن این است که ساعت بدنتان را کوک کنید.
شاید ترجیح میدهید که به جای آنکه تعطیلات آخر هفته را در رخت خواب بگذرانید , وقت خود را صرف گشت و گذار و لذت بردن از نسیم بهاری کنید,اما آلرژی‌های فصلی که احساس خواب آلودگی را در شما ایجاد میکند مانع میشود تا همراه دوستان  واعضای خانواده خود شاد و سرحال در طبیعت گردش کنید یا برعکس دلتان میخواهد روز‌های پایانی هفته را بدون دغدغه به استراحت بپردازید ولی دچار بی خوابی و استرس شده اید.اما نگران نباشید .با چند راهکار ساده میتوانید , سیستم فیزیولوژیکی بدن خود را با تغییرات فصلی تنظیم کنید و از تعطیلات بهاری لذت ببرید.

نخستین گام برای داشتن خوابی آرام و بدون استرس , شناسایی عواملی است که مانع از تنظیم سیستم فیزیولوژیکی بدن  و همگام شدن آن با تغییرات محیطی می‌شود.زمانی مشخص را برای رفتن به رخت خواب و از خواب برخاستن تعیین و حتی این برنامه را در روز‌های تعطیل نیز اجرا کنید تا چرخه خوابتان تنظیم شود.
در صورتی که برنامه زندگی شما به گونه ای است که مجبورید دیر هنگام به رختخواب بروید , خواب کوتاه بعد از ظهر حتی به مدت ده دقیقه را در برنامه روزانه خود قرار دهید .بگذارید در این روز‌ها نور خورشید جایگزین ساعت زنگدار شما شود.
جالب است بدانید نصب پرده‌های ضخیم و خوابیدن در اتاق‌های بدون پنجره ,ترشح هورمون بدن را مختل خواهد کرد ومانع از تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن میشود.
از طرف دیگر فراموش نکنید که برای روز‌ها و شب‌های تعطیلات برنامه خواب ویژه در نظر بگیرید .شاید فکر کنید در تعطیلات اجازه دارید تا در هر زمان که مایلید بیدار بمانید یا برعکس تمام روز را در رختخواب سپری کنید,برخلاف تصور شما ,چنین برنامه‌هایی به طور کلی ریتم بدن را مختل خواهد کرد و اختلال‌های خواب را در طول هفته کاری در بر خواهد داشت.
همچنین اجرای یک برنامه ورزشی مدون در یک روز تعطیل شادی و نشاط را برای شما به ارمغان می‌آورد و علاوه بر این با انجام حرکات ورزشی تجربه یک خواب آرام و کافی را به دست می‌آورید و هفته ای پر نشاط در انتظار شما خواهد بود.

تجربه نشان داده است تنها با خواب و استراحت کافی نمیتوان انرژی از دست رفته را در طول یک هفته کاری احیا کرد , گاهی انجام تفریحات سالم ,گردش‌های دسته جمعی با حضور دوستان و اعضای خانواده و انجام حرکات ورزشی در طبیعت باعث میشود برای شروع مجدد فعالیت آماده شوید و خستگی یا افسردگی بر شما غلبه نکند.

 

همچنین ببینید

rozeh-dari-va-sisteme-emeni

دانلود مقاله روزه داری برای عموم

مقاله آموزشی روزه داری برای عموم و ارتباط آن با سیستم ایمنی بدن : در …

یک دیدگاه

  1. فروشگاه اینترنتی

    جالب بود . ممنون از زحماتتون
    mihan-shop.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *